„Zrób kolejny krok w karierze w nowych kubotach!” – najbardziej kreatywna kampania rekrutacyjna

15.12.21
clock 5 min.

Klapki marki Kubota plus unikatowe skarpety w prezencie za przejście do drugiego etapu rekrutacji? Aby przyciągnąć uwagę programistów, firma CSHARK wpadła na pomysł stworzenia kampanii rekrutacyjnej opartej na dwóch stereotypach. Ich kreatywność została doceniona w ogólnopolskim konkursie „Liderzy Rekrutacji”.

Akcja przeprowadzona przez CSHARK Sp. z o.o. zwyciężyła w konkursie organizowanym przez OLX Praca „Liderzy Rekrutacji” w kategorii związanej z kreatywnością. „Zrób kolejny krok w karierze w nowych kubotach!” to kampania, która w żartobliwy sposób i z dużym dystansem miała trafić do kandydatów z doświadczeniem w programowaniu, którzy aplikowaliby na stanowiska związane z IT.

Firma tworzy oprogramowanie i produkty cyfrowe. Pomaga korporacjom w transformacji i innowacjach, a start up’om w przekuwaniu pomysłów na biznes. Najczęściej tworzą aplikacje razem z częścią koncepcyjną, biznesową i projektowaniem doświadczeń użytkowników. Dlatego ich grupą docelową podczas rekrutacji byli głównie programiści, szczególnie ci z doświadczeniem.

Wyzwanie rekrutacyjne

Firma w jednym czasie szukała programistów na kilka różnych stanowisk. CSHARK wpadło na pomysł stworzenia kampanii, która na pierwszym etapie nie pokaże organizacji od strony merytorycznej, natomiast będzie wabikiem dla kandydatów mających dystans i wstępnie zainteresuje ich kreacja oraz przekaz. Dopiero na etapie ogłoszenia oraz rozmowy zapoznawczej z rekruterem przedstawiano projekty, możliwość rozwoju i benefity.

Kanały firmy w mediach społecznościowych nie były przedtem aktywnie wykorzystywane. Działania marketingowe ukierunkowane były w przeszłości do klientów, a nie kandydatów. Nie stawiano tak szeroko na employer branding.

Najważniejsze założenia projektu

  • wzrost działań promocyjnych w kanałach, w których prowadzono kampanię (Facebook & Instagram), wzrost aktywności użytkowników oraz liczby odbiorców, z tym celem wiąże się także wzrost liczby kont, do których udało się dotrzeć oraz wzrost odwiedzin profili w mediach społecznościowych,
  • zwiększenie ruchu na podstronie z ogłoszeniami,
  • budowanie rozpoznawalności marki,
  • zatrudnienie przynajmniej jednej osoby na każde ze stanowisk.

Strategia kampanii

Pomysł polegał na tym, że za przejście do drugiego etapu rekrutacji kandydaci otrzymywali znane wśród programistów klapki marki Kubota z hasłem „U MNIE DZIAŁA” oraz unikatowe skarpety. Kultowe klapki zostały specjalnie wyprodukowane na potrzeby rekrutacji, a skarpety zaprojektowane w nawiązaniu do całego projektu.

Dlaczego klapki Kubota? Autorzy kampanii odpowiedzieli na to pytanie już podczas zgłoszenia: „Kto nie widział w software house’ie developera w klapkach i skarpetach, niech pierwszy rzuci kamieniem. Kto nie słyszał z ust programisty: „U mnie działa!” – niech rzuci kamieniem ponownie. W kampanii postanowiliśmy zagrać tymi dwoma klasykami znanymi w świecie IT, by przyciągnąć uwagę developerów do naszych ogłoszeń” – informowało CSHARK.

Graficznie firma wykorzystała trendy nawiązujące do lat 90. W kampanii postanowiono na zabawy językiem oraz poczucie humoru. Stąd takie hasła, jak:

  • „Nie miej klapków na oczach, zrób kolejny krok w karierze w nowych Kubotach!”,
  • „Znak jakości U MNIE DZIAŁA, czyli order z klapków”,
  • „Nie daj się oprzeć tym klapkom wyborczym”.

Ze względu na potrzebę szybkiego działania i brak wcześniejszych akcji employer brandingowych i promocyjnych, organizacja podjęła decyzję o stworzeniu kampanii kreatywnej, która wyróżni się na tle innych. Przygotowano spersonalizowane pod każde stanowisko grafiki, a w mediach społecznościowych wybrano konkretne grupy docelowe pod poszczególne ogłoszenia.

Ogłoszenia zawierały informacje o firmie, kulturze organizacji, konkretnej roli dotyczącej tego, jakiej osoby CSHARK poszukuje. Rozwinięto wątek benefitów podzielonych na trzy rodzaje: rozwój osobisty, środowisko pracy, rozrywka i dodatki. Pierwszym etapem była wstępna rozmowa z rekruterem. Drugim były testy, weryfikacja techniczna lub zadanie. W trzeciej części odbywały się rozmowy z menedżerem lub/i klientem.

Skuteczność kampanii

O skuteczności kampanii świadczą liczby. Już w pierwszym miesiącu uruchomienia kampanii odnotowano znaczącą aktywność kandydatów:

  • liczba CV: 35,
  • liczba osób, które dostały się do II etapu rekrutacji: 12,
  • liczba osób, którym złożono oferty: 5,
  • liczba osób zatrudnionych: 3.

Porównując statystyki w mediach społecznościowych podczas trwania kampanii z poprzednim okresem, zauważalne były zdecydowanie wzrosty. Na Facebooku o 1396% wzrosła aktywność dotycząca postów, o 100% działania na stronie, zdecydowanie powiększyła się również liczba odbiorców. Sukces kampanii był widoczny również na Instagramie, gdzie odnotowano równie duże wzrosty pod kątem wyświetleń, odwiedzin profilu, liczby kont, do których udało się dotrzeć oraz interakcji z postami.

Jak pomysł na taką kampanię odebrali kandydaci?

– Kandydaci bardzo pozytywnie odebrali całą kampanię, począwszy od samych klapek, a skończywszy na towarzyszącej im komunikacji i stylu graficznym. Docenili kreatywność, ale również coś więcej. Docierały do nas opinie, że dzięki tej kampanii pokazaliśmy, jaka kultura organizacyjna u nas panuje. Przenieśliśmy dystans do samych siebie, poczucie humoru i transparentność do procesów rekrutacyjnych. Nie wszyscy są w stanie to osiągnąć. W wielu firmach panuje świetna atmosfera, ale nie zawsze udaje się to pokazać już na etapie rekrutacji. Nam się udało i kandydaci bardzo to docenili – wyjaśnia Małgorzata Żuk, IT Recruitment Lead w CSHARK.

CSHARK postawiło na nieszablonową kampanię i humorystyczny sposób na dotarcie do kandydatów. Kampania pokazała, że w krótkim czasie można w bardzo kreatywny sposób zrekrutować osoby z odpowiednim doświadczeniem. Trzeba tylko umieć do nich dotrzeć. A warto dodać, że już po zakończeniu kampanii przynajmniej kilkanaście osób napisało do firmy z pytaniem, czy można takie klapki kupić.