Wachlarz benefitów w 2021 roku

W ostatnim roku przyszedł czas na przewartościowanie roli oraz rodzajów benefitów pracowniczych. Co najbardziej ucieszy pracowników, a co chwilowo nie wzbudzi zainteresowania?

Odwrót kart sportowych

Dotychczas jednym z najpopularniejszych benefitów były karty sportowe (MultiSport, OK System i inne), uprawniające do bezpłatnych wejść do tysięcy obiektów sportowych lub umożliwiające korzystanie z nich za niewielką opłatą. Siłownie, baseny, sauny, treningi grupowe – spora część osób aktywnie wykorzystywała te możliwości.

W zależności od wynegocjowanych przez pracodawcę warunków umowy oraz zasad dofinansowania, pracownik pokrywał część kosztów, a część (lub nawet całość) finansował pracodawca.

Benefity sportowe przestały być zachętą wraz z wprowadzeniem pierwszego lockdownu.

Karta sportowa dofinansowana przez pracodawcę była czymś tak oczywistym, jak służbowy komputer lub herbata w firmowej kuchni. Po chwilowej odwilży branża fitness znowu została odcięta od źródła utrzymania, a najwięksi operatorzy kart sportowych, pomimo usilnych starań i coraz to nowych pomysłów, zawiesili swoje programy sportowe na kilka miesięcy.

Benefity na czas pandemii

Większość obecnych propozycji benefitów sprytnie wykorzystuje dobrodziejstwa sfery online. Pracodawcy mogą między innymi uatrakcyjnić zespołowe spotkania online voucherami do aplikacji na jedzenie z dowozem (np. Uber Eats czy Pyszne.pl) i tym samym zapewnić załodze chociaż namiastkę integracyjnych obiadów sprzed pandemii. Mogą także uruchomić codzienne niewielkie dofinansowanie do zamawiania obiadów na wynos (np. za pośrednictwem Lunching.pl) i zoptymalizować zamawianie jedzenia do domu lub biura.

Na znaczeniu zyskały pakiety opieki medycznej i ubezpieczenia na życie oraz emerytalne. Pracodawcy chętnie wykupują abonamenty u najpopularniejszych dostawców (Medicover, LUX MED, Enel Med) lub pakiety oferowane przez ubezpieczycieli. Rozszerzają także ofertę ubezpieczeń grupowych nawet o instrumenty ściśle związane z zachorowaniem na COVID-19 (o czym pisaliśmy TUTAJ).

Na popularności zyskują również systemy kafeteryjne (Worksmile, Medicover Benefits) oferujące szerokie spektrum benefitów w ramach jednej platformy. To złożone instrumenty składające się z modułów obsługujących np. dostępne już w firmie benefity i produkty abonamentowe – od opieki medycznej po zajęcia językowe. Za gromadzone na określonych zasadach punkty pracownicy mogą dokonywać zakupów w wybranych sklepach czy nawet przekazać środki na cele charytatywne.

Platformy benefitowe duży nacisk kładą na moduły wspierające zdrowie, promocję work-life balance i well-being pracowników. Wśród nich są funkcjonalności sportowe, możliwość zakładania rywalizacji, współdzielenia treningów, korzystania z zajęć i szkoleń online czy dostęp do bazy wiedzy. Rozwiązania budują zdrowe nawyki, a także integrują pracowników wokół wspólnych zainteresowań.

Korzyści niematerialne

Pracodawcy coraz chętniej stawiają na ułatwienie pracy w trybie home office oraz podnoszenie ergonomii. Proponują więc pracownikom bony do sfinansowania udogodnień domowego biura poprzez np. zakup odpowiedniego krzesła, dodatkowej klawiatury czy wygodnych słuchawek.

Rośnie także akceptacja i popularność elastycznego czasu pracy, który ułatwia nie tylko godzenie obowiązków zawodowych i prywatnych, ale także umożliwia podążanie za naturalnym rytmem dnia pracownika – niektórzy preferują start dnia pracy o 7.00, a niektórzy o 10.00. Coraz więcej firm umożliwia taką elastyczność niezależnie od umowy, jaka wiąże pracownika czy współpracownika. Więcej o tym pisałam TUTAJ.

Elastyczny czas pracy odgrywa ogromną rolę. Aż 55% ankietowanych pracowników wymieniło go wśród zalet pracy zdalnej.

Elastyczny czas pracy odgrywa ogromną rolę. Aż 55% ankietowanych pracowników wymieniło go wśród zalet pracy zdalnej – było to najpopularniejszą odpowiedzią. Kolejne istotne elementy to oszczędność czasu (54%) oraz mniejsze ryzyko zarażenia się chorobami (53%) – wynika z opracowania „Perspektywa pracowników. Prognozy przyszłości – OLX Praca. Know How 2021”..

Nowa rzeczywistość wymusza na pracodawcach konieczność kreatywnego podejścia do atrakcyjnych benefitów pracowniczych. Firmy, aby wyjść naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom pracowników zdalnych, muszą systematycznie badać wykorzystanie istniejących możliwości. Warto śledzić trendy i na bieżąco wprowadzać takie dodatki, które będą najbardziej odpowiednie w danym czasie, oraz rezygnować z tych najmniej pożądanych.