Kompetencje w e-commerce

Szybko rozwijający się rynek e-commerce w Polsce to nie tylko szansa na rozwój nowych przedsiębiorstw, ale również na rozkwit nowych stanowisk pracy. Gdy zajrzymy na stronę OLX Praca, kategorię e-commerce, zobaczymy, że bardzo często poszukiwani są tacy specjaliści, jak: e-commerce manager, specjalista SEO, social media manager, specjalista ds. marketingu internetowego, specjalista Google Ads, specjalista e-commerce, product manager czy specjalista ds. sprzedaży internetowej.

Gdy sami szukamy specjalisty, wystarczy, że klikniemy przycisk Dodaj ogłoszenie, który znajduje się w prawym górnym rogu. Po zalogowaniu i uzupełnieniu prostego formularza oferta jest gotowa do emisji w serwisie.

Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na pracowników do branży e-commerce warto bliżej przyjrzeć się rynkowi, by lepiej zrozumieć, czym zajmują się specjaliści i jakie kompetencje muszą posiadać, by móc pełnić wybrane stanowisko.

E-commerce manager

Zacznijmy od coraz bardziej popularnego stanowiska, jakim jest e-commerce manager. Jest to dosyć kompleksowa funkcja, łącząca wiele dziedzin i wymagająca wszechstronnych umiejętności. Taki specjalista odpowiada za zarządzanie całością działań sprzedażowo-promocyjnych w sieci. Jakich kompetencji będziemy więc szukać u kandydata? Z pewnością będą to umiejętności analityczne. Taka osoba musi być dobrym obserwatorem, umieć wyciągać wnioski i wykorzystywać je na rzecz podnoszenia sprzedaży i konkurencyjności produktu czy usługi. Skoro jest to osoba, która nadzoruje cały proces sprzedażowy, musi mieć wysoko rozwinięte zdolności organizacyjne. Dobrze więc, gdyby kandydat posiadał np. doświadczenie w zarządzaniu projektami.

E-commerce manager musi być dobrym obserwatorem, umieć wyciągać wnioski i wykorzystywać je na rzecz podnoszenia sprzedaży i konkurencyjności produktu czy usługi.

E-commerce manager scala działania grupy osób, więc powinien mieć doświadczenie w zarządzaniu zespołem. Musi też być osobą kreatywną, gdyż do jego zadań należy współtworzenie strategii marketingowej i nadzorowanie działań promocyjnych. Tym samym musi on interesować się nowymi technologiami, trendami na rynku i rozumieć mechanizmy funkcjonowania SEO/SEM, kampanii w social mediach czy kampanii PPC. Ważne jest również, aby osoba na tym stanowisku miała doświadczenie w obsłudze klienta, gdyż w jego zakresie leży utrzymywanie pozytywnych relacji z obecnymi klientami, jak również rozwiązywanie kwestii spornych. Zatem wysoko rozwinięte zdolności komunikacyjne są tutaj niezmiernie ważne.

Specjalista SEO

Innym stanowiskiem, na które możemy natrafić jest specjalista SEO. Kto to taki i czym się zajmuje? Zacznijmy od wyjaśnienia samego skrótu angielskiego skrótu SEO, czyli Search Engine Optimization, Po polsku oznacza on optymalizację wyników wyszukiwania. Opis stanowisko można zdefiniować jako szereg działań prowadzących do tego, aby użytkownik wpisujący frazę w wyszukiwarce dostawał w wynikach wyszukiwania stronę naszego sklepu, najlepiej na pierwszej pozycji. Nad osiągnięciem takiego efektu pracuje właśnie specjalista SEO.

Jakie cechy i wiedzę musi posiadać kandydat, aby móc pełnić takie stanowisko? Powinien on znać zasady tworzenia stron internetowych w HTML5 i CSS3, umiejętność obsługi podstawowego CMS-a i instalacji wtyczek w WordPressie to zdecydowanie za mało. Taka osoba powinna umieć posługiwać się webowymi językami programowania, np. PHP i JavaScript, rozumieć zagadnienia związane z bazami danych i serwerami.

Specjalista SEO musi posiadać również umiejętności analityczne. Do jego obowiązków należy bowiem analizowanie ruchu na stronie, wydajności strony w wynikach wyszukiwania itp. Kandydat na to stanowisko powinien również umieć pisać poprawne teksty zoptymalizowane pod słowa kluczowe. Tym samym idealny kandydat to taki, który monitoruje potrzeby klientów i konkurencję oraz weryfikuje, jakie zapytania stosują użytkownicy wyszukiwarki.

Szukając dobrego specjalisty SEO, warto zwrócić uwagę, czy i jakie instrumenty SEO zna.

W CV osoby poszukującej pracy na tym stanowisku możemy szukać następujących narzędzi:

  • Ahrefs
  • Screaming Frog
  • SemStorm
  • Clusteric
  • Google Analytics
  • Planer słów kluczowych
  • Stat4SE oraz Google Search Console

Warte uwagi są też siteliner.com, screaming frog seo spider tool, xenu, pagespeed insights, surferseo, urlitor.com, who.is, spyonweb.com, algoroo. Ich znajomość jest bowiem niezbędna dla osób, które mają zajmować się pozycjonowaniem i optymalizacją stron www [1]. W branży e-commerce, gdzie nieprzeceniona jest siła komunikatów tekstowych i wizualnych ważnym stanowiskiem jest również copywriter.

Copywriter

Czym zajmuje się osoba pełniąca takie stanowisko? To zależy. Może być ona odpowiedzialna za pisanie treści na strony internetowe, opisywanie produktów, prowadzenie bloga internetowego, pisanie artykułów sponsorowanych, materiałów prasowych i komunikatów PR-owych, a także pisanie innych tekstów na podstawie zasad SEO. A zatem kluczowymi kompetencjami, których będziemy poszukiwać będzie umiejętność łatwego wyrażania myśli, lekkie pióro i doskonała poprawnej polszczyzny.

Oprócz tego warto by copywriter posiadał wiedzę o zachowaniach konsumentów i sposobach perswazji. Jeśli jego zadaniem będzie pisanie tekstów, opierając się na SEO, to mieć również chociaż podstawową wiedzę z tego zakresu. Idealny kandydat powinien również śledzić najnowsze trendy i umieć poruszać się w social mediach.

Powyższe stanowiska to oczywiście tylko niewielki procent z możliwych, jakie oferuje branża e-commerce. Jak widać sektor ten charakteryzuje się dużą różnorodnością i szerokim spektrum, jeśli chodzi o potrzebne kompetencje. Kandydaci z reguły będę mieć skończone kursy i szkolenia w tym zakresie, a nie kierunki uczelnianie, ponieważ szkoły wyższe dopiero powoli otwierają się na nowe kierunki związane z tą dziedziną. Jak jednak pokazuje rzeczywistość rynku pracy w tego typu zawodach najważniejsze jest nie samo wykształcenie, a praktyczne umiejętności, potencjał i doświadczenie.

Przypisy: