Gra jako forma procesu rekrutacji na przykładzie Kompanii Piwowarskiej

30.12.19
clock 3 min.
Cezary Kolasa Cezary Kolasa

Co zrobić, żeby zachęcić kandydatów do pracy w firmie? Rekruterzy wielu marek co rusz zadają sobie to pytanie i starają się tworzyć kreatywne kampanie rekrutacyjne. Tak było również w przypadku Kompanii Piwowarskiej, która kilka lat temu przygotowała angażujący proces rekrutacyjny, by zachęcić osoby do pracy w ich nowopowstającym wtedy projekcie Beerlovers.pl.

Kompania Piwowarska stworzyła stronę, której założeniem miało być rozpowszechnienie wiedzy na temat piwa. Poszukiwała osób na stanowisko Moderatora i Web Beer Mastera. Aby wzbudzić zainteresowanie potencjalnych pracowników, grupa piwowarska wypuściła na Facebooku oraz swojej stronie internetowej interaktywną grę rekrutacyjną o nazwie „Gra o bro”. Poszukiwano osób idealnie pasujących do tematyki piwowarstwa, które świetnie odnajdują się także w marketingu internetowym i będą odpowiedzialni za prowadzenie nowego portalu.

Na czym polegała gra? Kandydaci rejestrowali się, tworząc swoje postacie, nadając im własne cechy charakteru, osobowości. Wypełniali formularz, wybierając przy tym również odpowiednie stanowisko, na które chcieli się ubiegać. Kolejnym etapem było odpowiadanie na 15 pytań z zakresu wiedzy dotyczącej mediów społecznościowych oraz piwa. Potencjalni pracownicy zaznaczali w grze swoje mocne strony. Sprawdzano kreatywność kandydatów, ich doświadczenie i umiejętności redaktorskie, pytania miały różny poziom trudności. Wszystko przygotowane z motywem piwnym.

Zadania rekrutacyjne sprawiły, że rekruterzy już po pierwszym etapie uzyskali sporo potrzebnych informacji, dzięki którym mogli przygotować się do głębszej analizy i wyselekcjonować najlepszych kandydatów do drugiej tury rekrutacji. Dwadzieścia wybranych osób zostało zaproszonych do siedziby firmy na specjalnie przygotowane warsztaty, podczas których sprawdzano ich praktyczną wiedzę – rozwiązywali zadania oraz degustowali trunki. Spotkanie w firmie umożliwiło przedstawienie kandydatom specyfiki pracy, wartości i działalności Kompanii Piwowarskiej. Mogli od środka obserwować to, jak działa firma, w której chcą pracować. Finalnie ostatnim i najważniejszym etapem rekrutacyjnym były indywidualne rozmowy kwalifikacyjne. Wyłoniono na nich 2 osoby, które zostały zatrudnione.

Akcja uzyskała duży rozgłos i była obiektem zaciekawienia, szczególnie na Facebooku. Do firmy wpłynęło ponad 600 aplikacji od kandydatów, którzy zadeklarowali chęć pracy w Kompanii i rekrutowali się za pomocą gry, co przerosło oczekiwania samych organizatorów. Za sprawą tak wyglądających statystyk rekruterzy uzyskali świetną bazę pod analizę i wyszukanie najlepszych osób. Wykorzystanie gry do procesu rekrutacji na pewno pomogło Kompanii nie tylko w naborze, lecz także w popularyzacji ich własnego contentu, czyli nowego portalu.

Niekonwencjonalne rekrutacje za pomocą grywalizacji są powszechnie stosowane w krajach zachodnich. Zmiany oraz inne nastawienie rekruterów wynikają z olbrzymiego rozwoju rynku pracy, co powoduje, że poszukując najlepszych kandydatów, trzeba coraz częściej stawiać na kreatywne i angażujące kampanie rekrutacyjne. Stworzenie specjalnej aplikacji będącej formą gry pozwala na zainteresowanie firmą większej liczby kandydatów: również tych, którzy nie przepadają za tradycyjną formą ofert pracy.

W Polsce od kilku lat niektóre firmy decydują się na taką formę rekrutacji i finalnie zauważają pozytywny wydźwięk całego przedsięwzięcia. Głównie za sprawą początkowego etapu – rekruterzy mogą odpowiednio selekcjonować pierwszą część kandydatów, nie potrzebując do tego rozmowy face to face. Kilkuetapowa rekrutacja od przechodzenia specjalnej gry do podjęcia decyzji może trwać czasem dłużej niż standardowa, ale prawdopodobieństwo większej efektywności jest spore. Stąd dla branży HR-owej rodzi to nowe wyzwania, aby te interesujące rozwiązania w pozyskiwaniu najlepszych pracowników wprowadzać w swoich organizacjach.