Facility management w nowej rzeczywistości

17.12.20
clock 5 min.
Kinga Makowska Kinga Makowska

Rok 2020 drastycznie zmienił oczekiwania wobec przestrzeni biurowych i mieszkalnych. Często dopiero praca z domu uświadomiła nam, jak ważną rolę odgrywają biura jako miejsce spotkań, wypoczynku czy nauki, i jak wiele zależy od odpowiedniego zaprojektowania i utrzymania funkcjonalnej przestrzeni.

Branża związana z facility management zatrudnia ponad sześćset tysięcy pracowników w całej Polsce. Czym się zajmują, i jak ich praca zmieni się wraz z nową rzeczywistością?

O roli mieszkań czy biur w kształtowaniu naszych życiowych doświadczeń można napisać naprawdę wiele. Wnętrza zapadają w pamięć, zostają z nami na dłużej i wpływają na sposób, w jaki postrzegamy marki. Oglądany przez ponad 52 miliony osób na całym świecie serial „Przyjaciele” nieodłącznie kojarzy się nam nie tylko z sympatycznymi bohaterami, lecz także z przestrzeniami, w których rozgrywały się ich perypetie – na tyle charakterystycznymi, że do dziś na świecie możemy znaleźć kopie słynnej kawiarni „Central Perk”.

Według International Facility Management Association zawód związany z tym obszarem zdefiniować można jako „obejmujący wiele dyscyplin w celu zapewnienia funkcjonalności obiektu poprzez integrację ludzi, miejsc, procesów i technologii”.

Kreowanie doświadczeń

Łatwo tu o porównanie ze światem IT, w którym na sukces jednej aplikacji (i pozytywne doświadczenie jej użytkowników) pracuje cały zespół programistów, architektów, projektantów doświadczeń, testerów i serwisantów. Podobnie jak w IT, jedna branża angażuje bardzo różne rodzaje kompetencji, a długi cykl życia produktu oznacza konieczność wytężonej pracy zarówno na etapie projektowania i budowy, jak i utrzymania danej przestrzeni.

Pracownicy branży facility management dbają więc, m.in. o odpowiednie zaprojektowanie i rozłożenie dróg pożarowych, instalacji elektrycznych, obszarów zielonych czy przejść, z których korzystają użytkownicy biura lub mieszkańcy budynków. Następnie niezbędną konserwację i bieżące naprawy. Ze względu na zróżnicowany charakter kompetencji w tej branży możemy spotkać osoby o bardzo różnym profilu: od zatrudnionych w usługach, po projektantów czy pracowników technicznych.

Facility management a prognozy przyszłości

Dlaczego budynki przyszłości potrzebują coraz większej liczby pracowników odpowiedzialnych za ich utrzymanie? Tu możemy oprzeć się w o przewidywania z raportu „Prognozy przyszłości – OLX Praca. Know How 2021” oraz mapę trendów firmy infuture.institute. W obu publikacjach silnie podkreślona jest rozwijająca rola inteligentnych miast budowanych z myślą o coraz bardziej wymagającym stylu życia użytkowników.

Wygląda więc na to, że zarówno w świecie wirtualnym, jak i rzeczywistym, nasze doświadczenia będą coraz mocniej dopasowane do potrzeb człowieka przyszłości. Jednocześnie, podobnie jak w świecie IT, przybywać będzie nie tylko wakatów technicznych, lecz także w obszarach wspierających: od sprzedaży, przez utrzymanie, po projektowanie użytkowe.

Kto może pracować w facility management?

Budynki – zarówno mieszkalne, jak i biurowe – nigdy nie śpią. Kiedy wychodzimy z biura lub mieszkania, wiele niewidocznych na pierwszy rzut oka procesów toczy się dalej. Mowa tu, na przykład, o utrzymaniu technicznym, doradztwie technicznym czy inżynierskim, utrzymaniu czystości, zarządzaniu mediami, infrastrukturą cyfrową czy remontami.

Obecnie aż 87% wszystkich pracowników branży facility management odpowiada za podstawowe utrzymanie nieruchomości.

W przypadku budynków korporacyjnych zaliczają się do tego również prace związane z obsługą cateringową, serwisem i utrzymaniem firmowych sprzętów, obiektów wellness oraz szeroko pojętą administracją – od dokumentacji po prowadzenie recepcji czy kancelarii. Daje to łącznie pół miliona osób, których praca jest w różny, często nieoczywisty sposób powiązana z rynkiem nieruchomości.

Facility management a pandemia

Przed wybuchem pandemii wiele mówiło się o rosnącym rynku nieruchomości. Jednak 2020 r. zasiał niepewność zarówno w inwestorach, jak i potencjalnych kandydatach do pracy w facility management. Dotychczasowy wzrost w tej branży wynika m.in. z wciąż rosnącego popytu na mieszkania i biura osadzone w większej infrastrukturze. Ich mieszkańcy, właściciele i najemcy nie dążą do tego, by zajmować się zarządzaniem nieruchomością od A do Z. Z czasem wydłuża się również lista procesów wymagających odpowiedniego utrzymania.

Według szacunków Polskiej Rady Facility Management popyt na usługi FM rósł średnio o 15% w skali każdego roku. Wraz z pandemią i zmianami w potrzebach wynajmujących przestrzenie firm, pojawił się chwilowy przestój. Jednak już w pierwszych miesiącach 2021 r. spodziewany jest powrót do tempa wzrostowego. Pierwsze sygnały są widoczne już teraz – branża facility management wciąż zatrudnia nowych pracowników, a przy tym realizuje projekty w dopasowanej do nowej rzeczywistości formie.

Jaką rolę w świecie przyszłości będzie odgrywał facility management? Bez względu na to, czy firmy zdecydują się na pracę zdalną czy powroty do biur, to właśnie od tej branży będzie zależała jakość doświadczeń pracowniczych na całym świecie. Zwłaszcza teraz, w momencie ogromnych zmian dotykających wiele branż, od usług przez gastronomię, facility management oferuje bardzo potrzebną wielu kandydatom stabilizację i perspektywy rozwoju.

Przeczytaj również inne artykuły autorstwa Kingi Makowskiej: