Bez jaj... Kompetencje nie mają płci

Rozbieżność między publicznymi deklaracjami a faktyczną równością płci na rynku pracy jest wciąż widoczna. Nadal ulegamy głęboko zakorzenionym stereotypom kulturowym. Myślenie, że kobieta zabiegająca o pozycję równą mężczyznom, powinna być mniej kobieca, jest po prostu krzywdzące. W kampanii OLX odważnie odrzucono ten sposób rozumowania i zwrócono uwagę na to, by mieć równe szanse w osiąganiu celów.

OLX to największy serwis z ogłoszeniami o pracę w Polsce. Ta pozycja daje nam mandat do mówienia o problemach rynku, a do tych z pewnością należą wyzwania, z którymi mierzą się kobiety w pracy – wyjaśnia Marcin Sienkowski, Head of Marketing w OLX.

Do 8 marca polskie kobiety pracują za darmo

Choć temat jest poważny, marka nie ucieka od charakterystycznego dla siebie sposobu komunikacji. Tym razem jednak dystans i humor przełamują szokujące dane. – Bez jaj. Zarabiamy w Polsce około 18,5 proc. mniej od mężczyzn – mówi Olga Bołądź wcielająca się w rolę narratorki. – To tak, jakbyśmy pracowały za darmo przez 68 dni w roku, czyli do dzisiaj, do 8 marca.

Rażąca różnica w średnim wynagrodzeniu kobiet i mężczyzn w Polsce to nie jedyny problem, który został w kampanii poruszony. Bohaterki mówią w niej także o zjawisku szklanego sufitu, krzywdzących stereotypach, tokenizmie i autodyskryminacji. Każdy z tych problemów został dodatkowo omówiony na stronie poświęconej kampanii bezjaj.org.pl.

Rola kobiet w kampanii

W realizacji wzięły udział aktorki Olga Bołądź, Tamara Arciuch i Olga Kalicka, artystka kabaretowa Katarzyna Pakosińska, blogerka Paulina Mikuła i bokserka Agnieszka Rylik. Kampanię przygotowała agencja 180heartbeats + Jung v Matt. Spoty wyprodukował dom produkcyjny F25.

W poprzednich realizacjach OLX udowodnił, że o trudnych sprawach potrafi mówić z humorem, nie tracąc na sile przekazu. Tym razem absurdalne poczucie humoru zestawiono z tak ważnym zagadnieniem, jakim jest sytuacja Polek na rynku pracy. Do 8 marca polskie kobiety pracują za darmo. Skąd takie wyliczenia? Z opublikowanych przez GUS w 2018 r. badań wynika, że w porównaniu z mężczyznami kobiety zarabiają w Polsce średnio 18,5% mniej niż mężczyźni. A 18,5% roku to 68 dni. Dzień Kobiet, czyli 8 marca, to dokładnie 68. dzień roku.

Bardzo ucieszył nas pozytywny odzew ze strony aktorek. Kampania ma świetną obsadę. Panie bawiły się swoimi rolami, co widać w finalnym efekcie na ekranie – wyjaśnia Marcin Dworucha, Managing Director w F25.

Dom produkcyjny odpowiedzialny za realizację spotów od początku chciał, by przy kampanii pracowało jak najwięcej kobiet, nie tylko na planie filmowym, lecz także poza nim. Za reżyserię odpowiadała Julia Rogowska.

Twórcy kampanii „Bez jaj” mają nadzieję, że projekt przyczyni się do pogłębienia refleksji na temat równości płci na polskim rynku pracy. Na stronie bezjaj.org.pl w kolejnych pięciu spotach poruszone będą problemy, z którymi pracujące kobiety borykają się na co dzień.