Angażowanie pracowników za pomocą storytellingu

Coraz więcej przedsiębiorstw odkrywa, że najlepszą metodą na budowanie spójnej i wyjątkowej marki jest paradoksalnie najstarsza metoda tworzenia więzi – opowieść. Historie działają na odbiorców, ponieważ angażują. Kiedy analizujemy fakty, wykorzystujemy jedynie dwa obszary w mózgu, które są odpowiedzialne za przetwarzanie języka. Oznacza to, że koncentrujemy się na zrozumieniu znaczenia danego zdania. Kiedy te same fakty tworzą historię, uaktywniają się te obszary mózgu, które uczestniczą również w realnym doświadczaniu zdarzeń. Dlatego kluczowym atutem historii jest to, że pozwalają nam utożsamiać się, przeżywać, odczuwać emocje.

Firmy wykorzystują tę wiedzę w bardzo prosty sposób – budują na swój temat historie, które mają spełnić określony cel:

  • umocnić wartość marki Firmy dokonują tego zabiegu, opowiadając historie ukazujące wartości, jakimi się kierują i pokazując jak je przekładają na własne strategie i działania. https://www.youtube.com/watch?v=PdhzZ56D4Kc

  • umocnić rdzeń opowieści firmy

Ważne jest, żeby tworzyć jednolity przekaz. Nasza historia jest właściwie opowiedziana, jeśli dzięki niej te same informacje na temat firmy docierają zarówno do pracownika fizycznego, jak i menedżerów wyższego szczebla. https://www.youtube.com/watch?v=_jLx_Z8mV2g

  • zbudować spójną tożsamość firmy Spójny wizerunek wewnątrz i na zewnątrz firmy jest bardzo ważny. Taką spójność pomagają budować opowieści koncentrujące się wokół odpowiedzi na pytanie „Dlaczego?”

Yvon Chouinard, twórca marki Patagonia, propaguje swoją wizję rzeczywistości i tworzenia biznesu w napisanej przez siebie książce Let my people go surfing. Można tam znaleźć historie prezentujące początki marki, znanej na całym świecie:

Cenimy ludzi, którzy żyją pełnią życia. Mamy elastyczną firmę od zawsze, od kiedy byliśmy punktem serwisowym dla surferów, który zamykał się, kiedy tylko fale robiły się wyższe niż sześć stóp. Nasze reguły zawsze pozwalały pracownikom na elastyczne godziny pracy, jeśli robota jest wykonana, a inni na tym nie cierpią”.

Tutaj wystarczy wymienić kilka nazwisk, które mówią same za siebie – Larry Page i Sergey Brin (Google), Richard Branson (Virgin), Elon Musk (Tesla), Anna Wintour (Vogue). Każdy kojarzy je z markami, z którymi są związani, gdyż ich historie są wykorzystywane do promocji tych firm.

Historię firmy można pokazać na nieskończenie wiele sposobów. Dobra historia spełnia jednak trzy elementy: wzbudza ciekawość, zaskakuje i rozbudza emocje.