Coraz więcej przedsiębiorstw odkrywa, że najlepszą metodą na budowanie spójnej i wyjątkowej marki jest paradoksalnie najstarsza metoda tworzenia więzi – opowieść. Historie działają na odbiorców, ponieważ angażują. Kiedy analizujemy fakty, wykorzystujemy jedynie dwa obszary w mózgu, które są odpowiedzialne za przetwarzanie języka. Oznacza to, że koncentrujemy się na zrozumieniu znaczenia danego zdania. Kiedy te same fakty tworzą historię, uaktywniają się te obszary mózgu, które uczestniczą również w realnym doświadczaniu zdarzeń. Dlatego kluczowym atutem historii jest to, że pozwalają nam utożsamiać się, przeżywać, odczuwać emocje.
Firmy wykorzystują tę wiedzę w bardzo prosty sposób – budują na swój temat historie, które mają spełnić określony cel:
-
umocnić wartość marki
Firmy dokonują tego zabiegu, opowiadając historie ukazujące wartości, jakimi się kierują i pokazując jak je przekładają na własne strategie i działania.
https://www.youtube.com/watch?v=PdhzZ56D4Kc -
umocnić rdzeń opowieści firmy
Ważne jest, żeby tworzyć jednolity przekaz. Nasza historia jest właściwie opowiedziana, jeśli dzięki niej te same informacje na temat firmy docierają zarówno do pracownika fizycznego, jak i menedżerów wyższego szczebla.
https://www.youtube.com/watch?v=_jLx_Z8mV2g
- zbudować spójną tożsamość firmy
Spójny wizerunek wewnątrz i na zewnątrz firmy jest bardzo ważny. Taką spójność pomagają budować opowieści koncentrujące się wokół odpowiedzi na pytanie „Dlaczego?”
Yvon Chouinard, twórca marki Patagonia, propaguje swoją wizję rzeczywistości i tworzenia biznesu w napisanej przez siebie książce Let my people go surfing. Można tam znaleźć historie prezentujące początki marki, znanej na całym świecie:
-
podkreślić etapy rozwoju firmy
Opowieści pokazujące wczesne etapy rozwoju firmy, przeszkody, z jakimi musi się marka mierzyć oraz jej dotychczasowe osiągnięcia, budują świadomość pracowników na temat otaczającej ich rzeczywistości. Tego rodzaju historie mogą podkreślać znaczenie wkładu w wyniki każdego pracownika i budować wewnętrzną spójność.
https://www.youtube.com/watch?v=wNdKnKVwNII -
umocnić wizję i misję firmy
Wizja i misja to podstawy, które powinien znać każdy pracownik. Dzięki temu łatwiej mu zadecydować, co jest priorytetem w jego pracy oraz jakie zachowania są akceptowalne w firmie, a jakie nie. Ponieważ nie są to tematy, które łatwo przedstawić, często są traktowane z przymrużeniem oka, firmy starają się je prezentować w bardziej atrakcyjny sposób, np. poprzez opowiadanie historii.
https://www.youtube.com/watch?v=gHGDN9-oFJE -
wzmocnić relacje wewnątrz firmy
Opowiadanie historii osób, które osiągnęły sukces w firmie, może zachęcać do wspólnego świętowania. Z kolei opowiadanie o zainteresowaniach i hobby naszych współpracowników pokazuje, że jesteśmy ciekawym i wyróżniającym się zespołem. Ukazanie wartości i potrzeb pracowników pokazuje podobieństwo pomiędzy poszczególnymi osobami i buduje poczucie przynależności.
https://www.youtube.com/watch?v=A0skA6MxnN0 -
umocnić autorytety, liderów
Jeśli nasza firma opiera się na autorytecie lidera, warto zbudować historię dotyczącą naszego przywódcy. Dzięki temu nasi pracownicy bądź kandydaci zrozumieją jego działania i wartości.
Tutaj wystarczy wymienić kilka nazwisk, które mówią same za siebie – Larry Page i Sergey Brin (Google), Richard Branson (Virgin), Elon Musk (Tesla), Anna Wintour (Vogue). Każdy kojarzy je z markami, z którymi są związani, gdyż ich historie są wykorzystywane do promocji tych firm.
Historię firmy można pokazać na nieskończenie wiele sposobów. Dobra historia spełnia jednak trzy elementy: wzbudza ciekawość, zaskakuje i rozbudza emocje.