Pierwsze dni w nowej pracy

Pierwsze dni w pracy są często bardzo stresujące, dlatego wiele firm posiada procedury, które ułatwiają wdrożenie nowych pracowników. Mimo to często towarzyszą nam:

  • poczucie przytłoczenia nadmiarem informacji,
  • obawy, że nowe zadania przerastają nasze możliwości,
  • zagubienie wynikające z braku informacji, nieznajomości zwyczajów panujących w firmie czy niezrozumienia sformułowań wykorzystywanych przez współpracowników.

Nie przejmuj się tym, to normalne. Prawdopodobnie współpracownicy będą starali się jak mogli, żeby wesprzeć Cię w pierwszych dniach. Warto jednak, żebyś również podjął działania, które ułatwią Ci przebrnięcie przez czas wdrożenia. Zmniejszą one poziom stresu i zwiększą Twoją efektywność (co jest szczególnie ważne, jeśli ma się podpisaną umowę jedynie na okres próbny).

1. Załatwienie formalności

Postaraj się już pierwszego dnia załatwić wszystkie formalności - podpisz umowę, ustal zasady pracy z domu, godziny pracy, możliwości użytkowania sprzętów firmowych. Wykorzystaj pierwszy dzień na dopytanie o wszelkie kwestie, które Cię nurtują i mogą wpłynąć na jakość współpracy z firmą.

2. Znalezienie wsparcia

Jeśli nie został Ci przydzielony tzw. buddy, którego zadaniem jest wspieranie Cię w pierwszych tygodniach pracy, sam znajdź w zespole osobę, która będzie pełnić funkcję przewodnika po firmie. Zanim komuś przydzielisz nieformalnie taką rolę, warto upewnić się, czy danej osobie nie będzie przeszkadzało to, że będziesz się zwracał do niej z pytaniami.

3. Zadawanie pytań

Nie obawiaj się zadawać pytań! Nie musisz czuć się zakłopotany, pierwsze tygodnie wdrożenia usprawiedliwiają twoją niewiedzę. Gorzej, jeśli brak informacji wyjdzie na jaw po kilku miesiącach pracy w firmie. Nie ryzykuj! Wykorzystaj wiedzę współpracowników - większość ludzi lubi dzielić się posiadaną wiedzą.

4. Robienie notatek

Warto w pierwszych tygodniach pracy robić dużo notatek. Jest to czas, w którym pojawia się najwięcej danych i przytłoczenie informacjami spowoduje, że wiele z nich zapomnisz. Dzięki skrupulatnym notatkom, będziesz mógł wrócić do ważnych kwestii, które wyleciały Ci z głowy. Co więcej, zapisując dane, pokazujesz współpracownikom, że szanujesz ich czas i wiedzę oraz chcesz jak najlepiej wykorzystać spotkanie.

5. Buduj relacje

Nowe środowisko może onieśmielać, jednak początek pracy to najlepszy czas, żeby zbudować relacje z współpracownikami, również tymi spoza działu, do którego dołączyłeś. Znajomość panujących w firmie powiązań, może przydać się do realizacji Twoich zadań.