Wynegocjuj sobie podwyżkę – 4 skuteczne wskazówki

Negocjacje nie są łatwą sztuką. Rozmowa bywa stresująca, dlatego warto się do niej przygotować i przejść przez kilka kroków, które zwiększą Twoją szansę na sukces.

1. Odpowiedni czas

Wbrew pozorom bardzo ważny jest moment, w którym zdecydujemy się na podjęcie rozmów na temat zmiany naszego wynagrodzenia. Oczywiście najlepiej to robić w czasie, kiedy odnieśliśmy sukces w ramach pracy. Warto pamiętać zarówno o znaczących, jak i drobnych dokonaniach. W doborze momentu należy wziąć pod uwagę okres budżetowania, sytuację finansową firmy, sytuację w dziale, a także nasze aktualne relacje z osobą decydującą o naszym wynagrodzeniu.

2. Gromadzenie argumentów

Oczywiście podstawą do przeprowadzenia negocjacji są argumenty, jakich użyjemy. Przeanalizuj wszystkie mniejsze i większe sukcesy oraz jakie korzyści Twoja praca przyniosła firmie. Zastanów się, czy podniosłeś w ostatnim czasie swoje kwalifikacje – uczestniczyłeś w szkoleniu albo studiach podyplomowych. Staż pracy często bywa niewystarczającym argumentem do zmiany wynagrodzenia. Warto przywołać również opinie, jakie otrzymałeś od współpracowników czy wyniki oceny rocznej. Pamiętaj, żeby argumenty, których używasz, dotyczyły Twojej pracy. Nie warto odnosić się do tego, że współpracownik, będący na tym samym stanowisku, zarabia więcej. Ryzykowne jest również informowanie pracodawcy, że inna firma zaoferowała Ci większe wynagrodzenie. Ten zabieg może zadziałać, ale jednocześnie popsuć twoje relacje z przełożonym (jeśli zostanie zinterpretowany jako nielojalność).

3. Konkret to podstawa

Staraj się, żeby przygotowane przez Ciebie argumenty były podparte dowodami. Przełożeni często wolą prowadzić rozmowy na poziomie twardych danych. Dlatego jeśli chcesz zadbać o swoje finanse, przygotuj się z wyprzedzeniem i zawsze gromadź dane, które mogą się przydać w przyszłości. Odpowiednimi dowodami o naszej wartości są na przykład:

  • liczby, np. osiągnięty cel sprzedażowy, liczba zrealizowanych zgłoszeń klienta,
  • czas, np. realizacji zadania po zgłoszeniu klienta, realizowanie zadań w terminie,
  • optymalizacja – uczestniczenie w procesie wprowadzania zmian, które pozytywnie wpłynęły na pracę zespołu,
  • zadowolenie z naszej pracy – opinie klientów na temat naszej pracy czy pozytywne oceny współpracowników.

W praktycznie każdej pracy można znaleźć czynniki, których weryfikacja będzie świadczyła o naszym sukcesie. Jednak ich analiza wymaga od nas systematyczności.

4. Plan B

Warto się zastanowić, co zrobić, jeśli pracodawca zaproponuje nam mniejszą podwyżkę niż się spodziewaliśmy bądź, co gorsze, nie wyrazi zgody na zmianę naszego wynagrodzenia. Przygotuj sobie alternatywną propozycję. Dzięki temu jest duża szansa, że uda Ci się uniknąć porażki negocjacyjnej. Taką alternatywą mogą być benefity pozapłacowe, np.:

  • opieka medyczna dla rodziny,
  • szkolenie, studia podyplomowe,
  • zajęcia językowe,
  • ubezpieczenie na życie,
  • służbowy telefon/samochód,
  • bezpłatny parking.

Jeśli nie uda Ci się wynegocjować satysfakcjonujących dla Ciebie warunków, potraktuj spotkanie jako szansę, żeby dowiedzieć się, co powinieneś zmienić w swojej pracy, żeby podwyżka była możliwa w przyszłości.